Laagste prijsgarantie! Elders goedkoper? Mail, chat of bel met ons. Wij passen de prijs voor u aan.

Koffergigant.nl scoort een 9.5/10 klantenreviews 9414

Mijn winkelwagen (0)
  • Laagste prijsgarantie
  • Gratis verzending (vanaf € 30,-)
  • Gratis ruilen & retourneren
  • Avondlevering mogelijk

6 tips bij problemen met ruimbagage

Tips & Tricks

Een zonvakantie naar Curaçao zonder zwemkleding en je leuke zomer outfits? Dat wil je natuurlijk niet. Helaas kan het je toch overkomen dat je koffer vertraagd is. Per dag zijn er namelijk 2000 stuks (!) bagage via Schiphol Airport vertraagd. Daarom is het belangrijk dat je weet wat je moet doen als je koffer niet op de eindbestemming arriveert.

Tip 1: PIR-formulier invullen

Wanneer jouw koffer niet op de bagageband ligt, wil je natuurlijk graag weten waar je koffer dan wél is. Een PIR-formulier invullen is daarom het eerste wat je moet doen, want hiermee maak je een melding bij de luchtvaartmaatschappij dat je koffer niet is meegekomen. Vervolgens gaat de luchtvaartmaatschappij beginnen met een zoektocht naar je koffer. Je kunt een PIR-formulier vinden bij de bagageservice balie of de ‘lost and found balie’ op de luchthaven van aankomst. Zodra je een PIR-formulier hebt ingevuld, ontvang je een bewijs. Het is belangrijk om dit bewijs goed te bewaren. Je kunt zonder dit bewijs geen kosten declareren die je hebt gemaakt door je vertraagde koffer.

Tip 2: Wat zijn je rechten bij vertraagde bagage?

Het is goed om te weten wat je rechten zijn als je bagage vertraagd is. Dit is vastgelegd in de Europese Verordening 889/2002, maar ook buiten Europa heb je gelukkig rechten als vliegtuigpassagier. Hiervoor is het Verdrag van Montreal opgesteld. Het is voor jou belangrijk om te weten dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor jouw bagage. Dus mocht jouw koffer vertraagd zijn, dan hoort de luchtvaartmaatschappij de extra kosten die jij hierdoor maakt terug te betalen. Dit bedrag kan oplopen tot een bedrag van maximaal 1131 trekkingsrechten, wat neerkomt op ongeveer 1300 euro. De extra kosten zijn bedoeld voor noodzakelijke artikelen als kleding, toiletartikelen en een specifieke uitrusting. Een specifieke uitrusting kan bijvoorbeeld een surfpak zijn als je op surfvakantie gaat en dit helaas in jouw vertraagde koffer zat.

Tip 3: Geniet van je vakantie!

Het is ontzettend vervelend als je koffer vertraagd is. Een golf clinic in de Algarve of leren surfen op Bali gaat namelijk niet lukken zonder de benodigde uitrusting. Daarom mag je noodzakelijke artikelen aanschaffen of huren in de periode dat je koffer nog niet terug is, maar zorg ervoor dat je de aankoopbonnen hiervan goed bewaard. Deze bonnen dienen namelijk als bewijs dat jouw koffer echt zoek is geweest en dat je recht hebt op een vergoeding. Zo zorg je ervoor dat je vakantie een feestje blijft.

Voorbeeld: Je vliegt vanuit Amsterdam naar Reykjavik in IJsland voor een paardrijdtour in de natuur. Je koffer vol paardrij kleding is helaas zoek geraakt. Nu mag je alle benodigde spullen voor de paardrij tour huren, zodat je alsnog kunt genieten van je vakantie!

Strandvakantie

Tip 4: Koffer kwijt?

Is na drie dagen jouw koffer nog steeds niet terecht? Dan moet je een BIF-formulier (Bagage Inventory Form) invullen. Het komt gelukkig niet vaak voor dat je koffer echt kwijt is, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. Je kunt het BIF-formulier vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij. Op dit formulier geef je aan wat er allemaal in je koffer zat en wat de waarde hiervan is. Mocht je koffer na 21 dagen nog steeds niet terecht zijn, dan wordt je koffer helaas als verloren beschouwd. In dat geval kun je een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij om de waarde van de inhoud van je koffer vergoed te krijgen. In dit geval kan je rekenen op een teruggave tot een bedrag van maximaal 1131 trekkingsrechten, wat neerkomt op ongeveer 1300 euro.

Tip 5: Declareer extra kosten bij de luchtvaartmaatschappij

Heb je extra kosten gemaakt door je vertraagde koffer? Deze kosten kan je gelukkig declareren bij de luchtvaartmaatschappij waar mee je hebt gevlogen. Een declaratie indienen is zo gepiept, door een formulier in te vullen op de website en door te geven welke kosten je hebt gemaakt. Mocht je er niet uitkomen met de luchtvaartmaatschappij, of heb je geen zin in al het papierwerk? Dan zou je kunnen kiezen voor een service als Miss Casey deze service helpt je graag bij het indienen van de claim. Zo heb je geen zorgen tijdens je vakantie!

Tip 6: Koffer beschadigd tijdens de vlucht?

Ligt jouw koffer wél op de bagageband, maar zijn daar een paar flinke scheuren ingekomen tijdens de vlucht? Dat is ontzettend vervelend, gelukkig kan je hier ook iets tegen doen. Je kan namelijk op de luchthaven van aankomst een melding maken bij de bagageservice balie. Hier vul je een PIR-formulier in en maak je duidelijk welke beschadigingen er zijn ontstaan op jouw koffer. Het is daarom belangrijk om foto’s te maken van de beschadigingen, zodat je bewijs hebt. Vervolgens heb je zeven dagen de tijd om de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk te stellen, waarbij je ook het bewijs van het PIR-formulier toevoegt.